
OPPO, jenama peranti pintar global terkemuka, hari ini mengumumkan bahawa ia telah memilih Amazon Web Services (AWS), yang terkemuka di dunia penyedia perkhidmatan awan, untuk memperkasakan perkhidmatan berasaskan awan yang dipertingkatkan untuk antarabangsa pengguna sistem operasi ColorOS OPPO. Perkhidmatan ini telah diperakui oleh ePrivacy, CSA STAR, dan ISO (ISO / IEC 27001, 27018, 29151).

Dengan AWS, OPPO dapat menyediakan simpanan data yang selamat kepada pengguna telefon pintar perkhidmatan di mana mereka boleh menyimpan foto, video, kenalan, nota, dan data penting di awan. Untuk menyokong fungsi ini, OPPO memanfaatkan AWS infrastruktur global di Singapura, Perancis, dan India untuk mempercepat penggunaan perkhidmatan berasaskan awan termasuk Amazon Aurora (pangkalan data hubungan yang dibina untuk awan) dan Perkhidmatan Penyimpanan Mudah Amazon (Amazon S3). Untuk mengukuhkan kepatuhan dan sikap keselamatan OPPO, syarikat memanfaatkan pelbagai perkhidmatan keselamatan AWS, termasuk AWS CloudTrail, Perkhidmatan Pengurusan Kunci AWS (AWS KMS), Firewall Rangkaian AWS, Sijil AWS
Pengurus, dan Artifak AWS.
ColorOS 11 terbaru, yang berdasarkan pada Android 11, membantu memastikan keselamatan pengguna melalui ciri-ciri termasuk Sistem Peribadi OPPO, Peti Persendirian, dan Peribadi Perlindungan Maklumat. Sistem Peribadi membolehkan pengguna membuat sistem yang berasingan akaun di mana aplikasi dan data dijalankan secara bebas dari akaun asal.
Dengan Selamat di Persendirian, pengguna dapat menyimpan data penting mereka secara peribadi dengan menyimpan data di dalamnya ruang yang disulitkan di belakang kata laluan, menjadikan data tidak tersedia untuk aplikasi yang mempunyai akses ke media lain. Untuk situasi di mana aplikasi menghendaki pengguna memberikan akses untuk maklumat peribadi, Perlindungan Maklumat Peribadi OPPO membenarkan pengguna untuk
hantar borang data kosong ke aplikasi, dan akses aplikasi tanpa mendedahkan maklumat peribadi.